ZŠ a MŠ Dolní Poustevna, příspěvková organizace
Tyršova 302, 40782 Dolní Poustevna




27.06.2019

Dne 25. června proběhl na obou stupních základní školy projektový den, jehož cílem bylo upevnit znalosti a dovednosti žáků při vzniku mimořádné události. Ráno budovou druhého stupně otřásl výbuch, následovala evakuace a příjezd jednotek hasičů, kteří provedli potřebná opatření a vynesli zraněné. Jednalo se o cvičný zásah Sboru dobrovolných hasičů Dolní Poustevna a Vilémov. Následně se žáci přesunu…

Zobrazit celý článek


27.06.2019

Svátek dětí oslavili žáci 2. třídy ve sportovní hale, kam byli pozváni třídní učitelkou. V sobotu 1. června se v ranních hodinách všichni sešli před školou 1. stupně a natěšení na pohybové hry a soutěže vyrazili k hale. Smyslem společně stráveného dopoledne byla ale prvořadá zábava, radost z pohybu, utužení kolektivu a vytvoření pevnějších vazeb ve třídě. Mgr. Jana Bryndová

Zobrazit celý článek


Charakteristika mateřské školy

Mateřská škola je jednopatrová účelová budova se suterénem, kde se nachází školní kuchyň a soukromý byt domovníka. Budova slouží pro předškolní vzdělávání od roku 1966. V přízemí jsou šatny a třída "Sluníček". V prvním patře se nachází třída "Berušek" a ložnice pro obě třídy. Ložnice byla přebudována z původní třetí třídy. Každá třída se skládá z místnosti pro stolování a různé činnosti u stolků, herny, umývárny a WC. V ložnici byl zbudován v umývárně sprchový kout. Mateřská škola je v současné době dvoutřídní, děti jsou ve třídách věkově smíšených ve věku od tří let. Vycházíme z potřeb rodičů a dětí – sourozenci jsou spolu na oddělení.

Škola leží v pěkné rozlehlé zahradě vybavené dětským venkovním zařízením – inovace byla provedena ve školním roce 2008/2009. Součástí zahrady je osázení stromkového labyrintu a bylinkové zahrádky. Zahrada se využívá nejen k pobytu dětí venku v době provozu, ale i ke konání různých mimoškolních akcí. V rámci výchovně vzdělávacího procesu využíváme loutkové divadlo, multifunkční hřiště, sportovní halu, tělocvičnu a zázemí  ZŠ, městský park, knihovnu a kostel.

Organizace dne ve třídách podle TVP

  • 6.15 1. blok spontánních a řízených výchovně vzdělávacích činností,řízené pohybové aktivity
  • 8.30 společná svačina
  • 9.00 2.blok spontánních a řízených výchovně vzdělávacích činností komunikativní kruh, individuální či skupinová práce s dětmi, individuální logopedická péče s logopedickou asistentkou
  • 9.30 pobyt dětí venku
  • 11.30 společný oběd, hygiena
  • 12.10 odpočinek na lehátku, kroužky předškoláků
  • 13.45 vstávání, hygiena, svačina,
  • 14.15 individuální práce s dětmi, spontánní činnosti

V rámci vzdělávání dále nabízíme jako doplňkový program kroužky:

  • komunikativní, počítačový
  • hudebně pohybový
  • výtvarně pracovní
  • rozumový,
  • plavecký výcvik podle nabídky Plavecké školy v bazénu  v Rumburku (9 lekcí),
  • individuální logopedickou péči.

V průběhu školního roku lze aktuálně reagovat a přeorganizovat režim dne v rámci různých mimořádných aktivit připravených pro děti (divadelní představení, oslavy, výlety, výchovně vzdělávací programy, projekty v rámci spolupráce, návštěvu první třídy, společné pracovní dílny). Kroužky zabezpečují učitelky mateřské školy, plavecký výcvik zajišťuje plavecká škola Delfín Varnsdorf, při spolupráci se základní školou zajišťuje průběh a bezpečnost daná učitelka. Těmto aktivitám je současně přítomna alespoň jedna učitelka mateřské školy. Dále již několik let spolupracujeme s německou mateřskou školou v Saupsdorfu, na jejíž činnost získáváme i finance z dotačního titulu Od malička.

TVP Berušek

TVP Sluníček

 

Charakteristika vzdělávacího programu

V mateřské škole pracujeme podle vzdělávacího programu s názvem „Jsem tady, ale ne sám“. Program je vytvořen v souladu s RVP PV a využívá některých poznatků ze souboru Barevné kamínky, Šimonovy pracovní listy, Zdravá mateřská škola, Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole a další odborné literatury.

Vizí tohoto programu je vytvářet dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde jsou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Vzhledem k blízkosti německých hranic a většího pohybu vietnamských obyvatel  klademe důraz na vytváření kladných sociálních vztahů k minoritám.

Snahou celého působení je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí
a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň přizpůsobit se v sociální komunitě. Vytvořit základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu lidských a etických hodnot, připravovat děti na život v multikulturní společnosti a duchu evropského společenství.

Naší snahou je, aby

  • se děti cítily v pohodě (po stránce fyzické, psychické i sociální)
  • se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj
  • děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho
  • bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti
  • děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně
  • byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka
  • se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité
  • děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí – ochrana životního prostředí tříděním odpadů
  • děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují

 

Rozpracování klíčových kompetencí v rámci vzdělávacích oblastí

 

V rámci TVP považujeme za klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení
  • Kompetence k řešení problémů
  • Komunikativní kompetence
  • Sociální a personální kompetence
  • Činnostní a občanské kompetence

 

Tyto kompetence se naplňují v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání.

Dílčí úkoly a činnosti jsou dále rozpracovány v týdenních blocích, do kterých jednotlivé třídy klíčové kompetence začleňují v souladu s věkovými a individuálními zvláštnostmi jednotlivých dětí

 

DÍTĚ A JEHO TĚLO

  • Zachovat správné držení těla
  • Zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • Koordinace lokomoce, sladění pohybu s rytmem a hudbou
  • Vědomě napodobovat jednoduché pohyby a přizpůsobovat jej pokynům učitelky
  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
  • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • Zvládat sebeobsluhu a základní kulturně hygienické návyky
  • Zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
  • Pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkci
  • Mít povědomí o těle a jeho vývoji
  • Znát základní pojmy ve spojení se zdravím, pohybem, sportem
  • Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
  • Mít povědomí o některých způsobech osobního zdraví a bezpečí

 

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – JAZYK A ŘEČ

  • Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci
  • Pojmenovat většinu toho, co kolem vidí
  • Samostatně a smysluplně se vyjadřovat, formulovat věty
  • Umět vést rozhovor
  • Porozumět slyšenému
  • Formulovat otázky a odpovídat, slovně reagovat
  • Naučit se zpaměti krátké texty
  • Sledovat a vyprávět pohádku, příběh
  • Popsat situaci podle obrázku, skutečnosti
  • Sluchově rozlišit začáteční a konečné slabiky a hlásky ve slovech
  • Utvořit jednoduchý rým
  • Zachytit a vyjádřit své prožitky)slovně, výtvarně, hudebně)

 

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – SEBEPOJETÍ, CITY A VŮLE

  • Zvládnout odloučení od rodičů, být aktivní bez i bez jejich opory
  • Zaujímat vlastní názory a postoje, umět je vyjádřit
  • Rozhodovat o svých činnostech
  • Ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
  • Umět vyjádřit nesouhlas v situacích, které to vyžadují
  • Přijímat pozitivní ocenění i neúspěch, vyrovnat se s ním
  • Vyvíjet vlastní úsilí,
  • Respektovat pravidla
  • Umět si zorganizovat hru
  • Rozlišovat libé a nelibé emoce
  • Snažit se ovládat své afektivní chování
  • Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem

 

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – POZNÁVÁNÍ, MYŠLENÍ, PŘEDSTAVIVOST A FANTAZIE

  • Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • Chápat základní číselné a matematické pojmy
  • Chápat prostorové pojmy
  • Umět řešit problémové situace a úkoly
  • Vyjadřovat představivost ve výtvarných, pracovních, hudebních a slovních činnostech

 

DÍTĚ A TEN DRUHÝ

  • Navazovat kontakty s učitelkou, komunikovat, respektovat ji
  • Rozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • Komunikovat s druhými dětmi, navazovat přátelství
  • Uvědomovat si svá práva a respektovat práva  druhých dětí
  • Umět vnímat a respektovat osobní odlišnosti druhých
  • Respektovat potřeby druhých dětí
  • Spolupracovat s nimi
  • Dodržovat dohodnutá pravidla
  • Umět řešit konflikty dohodou
  • Vnímat přání druhých, chovat se ohleduplně, pomáhat slabším

 

DÍTĚ A SPOLEČNOST

  • Uplatňovat základní návyky společenského chování
  • Chápat, že každý má ve společnosti svou roli, podle které je potřeba se chovat
  • Začlenit se do kolektivu třídy, respektovat rozdílné vlastnosti kamarádů
  • Umět porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
  • Mít základní dětskou představu a pravidlech chování a společenských normách a podle nich se chovat
  • Chovat se zdvořile, bez předsudků, s úctou k druhým lidem
  • Jednat spravedlivě
  • Umět odmítnout společensky nežádoucí chování a chránit se před ním
  • Zacházet šetrně s věcmi
  • Zvládat základní hudební dovednosti

 

DÍTĚ A SVĚT

  • Orientovat se bezpečně ve známém prostředí
  • Zvládat běžné činnosti a požadavky, jednoduché praktické situace
  • Mít základní poznatky o okolním prostředí
  • Projevovat zájem o knihy, soustředit se na četbu, divadlo
  • Mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním prostředí
  • Poznat některá písmena, číslice, obrazné symboly napsat své jméno

    Fotogalerie:

     

    NAHORU TISK

     



    Stránky byly vytvořeny v rámci
    projektu PROPOJENÁ ŠKOLA
    Realizátor projektu